POD BATUTĄ José Maria Florêncio

FILHARMONIA
ŚLĄSKA

KROSNO

23/07

POD BATUTĄ José Maria Florêncio

FILHARMONIA

ŚLĄSKA

KROSNO

23/07

FILHARMONIA ŚLĄSKA

Wielki finał Young Arts Festival zaprezentuje kosmiczny repertuar w pełnym symfonicznym składzie w wykonaniu muzyków Filharmonii Śląskiej pod batutą znakomitego José Maria Florêncio. Na scenie usłyszymy „Taniec sfer niebieskich”, utwór na orkiestrę symfoniczną, autorstwa Adama Wesołowskiego, który jest hołdem dla Mikołaja Kopernika z okazji 550. rocznicy jego urodzin.

Będziemy także świadkami światowej prapremiery koncertu fortepianowego Andrzeja Karałowa „Denudation – concerto for piano and orchestra.” jako solista wystąpi Piotr Sałajczyk.

Zabrzmią także takie arcydzieła jak Symfonia „Jowiszowa” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz symfoniczna aranżacja I części „Sonaty Księżycowej” Ludwika van Beethovena.Będzie to prawdziwa muzyczna uczta, która przeniesie słuchaczy w nieznane przestrzenie!

José Maria Florêncio

Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego.

Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Warszawie -Opera Narodowa, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie i Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Godności które piastował z jednoczesnym prowadzeniem gościnnie współpracę niemal ze wszystkimi instytucjami muzycznymi Polski oraz ze znaczącymi instytucjami w 28 krajach świata.

Imponujący zarys kariery artysty jak rzadko kogo cechuje wyjątkowa wszechstronność i obejmuje poprowadzenie koncertow, spektakli operowych, baletowych, operetkowych, musicalowych, nagrań płytowych, archiwalnych i telewizyjnych, udział na festiwalach oraz pedagogika.

Programy koncertów i nagrań obejmują repertuar który sięga od baroku do muzyki najnowszej z udziałem największych nazwisk spośród solistów w kraju i poza nim.

Pod jego batuta zainscenizowano takie dzieła operowe, niektóre wielokrotnie, jak: Czarodziejski flet, D Giovanni i Wesele Figara W.A.Mozarta; La Traviatta, Nabucco, Rigoletto, Makbet, Ernani, D.Carlo, Moc Przeznaczenia, Trubadur, Aida G.Verdiego; Salome i Ariadne na Naxos R.Straussa; Madamme Butterfly i Tosca G.Puciniego; Cyrulik Sewilski, Turek we Wloszech i Kopciuszek G.Rossiniego; Corka Pulku i Don Pasquale G.Donizetiego; Werther i Thais J.Massneta; Norma V.Belliniego; Cavalleria Rusticana P.Mascangi; Polawiacze Perel i Carmen G.Bizeta; Borys Godunov M.Mussorgskiego; Eugeniusz Oniegin P.Czajkowskiego; Gwałt na Lukrecji Brittena oraz prapremiery światowe oper: „Elektra” M. Theodorakisa dla Theatre Municipal w Luksemburgu, „Tides and waves” J.Bruzdowicz na inauguracji Olimpiad w Barcelonie i „Olga” J.Antunes’a dla Theatro Municipal e Sao Paulo.

Zrealizował z repertuaru musicalowego: Jesus Christ Superstar A.L.Webbera i Skrzypek na Dachu J.Bock’a a z tytulow operetkowych Baron Cyganski J.Straussa. Z tytułów baletowych zrealizowal i poprowadzil m.in. Dziadka do Orzechów, Śpiąca królewna, Jezioro Labedzie P.Czajkowskiego; D.Kichot A.Minkusa; Corka Zle strzezona Rossini/Harold;  Swięto Wiosny I.Strawinskiego; Scheherezade M.R.Korsakova; L’apres mi di d’un faune C.Debussyego; Grek Zorba M.Theodorakisa; oraz prapremiera swiatowa „Brazyljiczyka w Paryzu” Offenbach/Malecki spośród wielu innych wieczorów baletowych z wieloma pozycjami róznych autorów w jednym programie.

Aktywność nagraniowa obejmuje 19 płyt i ponad 400 tytułów nagranych archiwalnie dla Polskiego Radia. Także wiele nagrań dla telewizji w Polsce i zagranicą.

Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie. Jose Maria Florencio poprowadził kursy mistrzowskie w kilku Polskich uczelniach muzycznych. Na arenie międzynarodowej może szczycić się że był pierwszym w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego zaproszonym dyrygentem z Polski, do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José M. Florêncio znalazł się w wąskiej grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.

José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także długo służył jako Konsul Honorowy Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Najnowsza płyta Maestra, nagrana ze słynną Orkiestra Wieku Oświecenia z Holandii dla Instytutu Frederyka Chopina w Warszawie z utworami H. Wieniawskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Karola Kurpińskiego została uznana płytą miesiąca Września 2022 przez Magazyn BBC w Londynie.

Piotr Sałajczyk

23 lipca 2023 odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Andrzeja Karałowa „Denudation – concerto for piano and orchestra” z udziałem Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą José Maria Florêncio oraz Piotrem Sałajczykiem w roli solisty.

Najnowsze dzieło młodego, ale już uznanego kompozytora, Andrzeja Karałowa, odnosi się do kwestii Ziemi. Koncert pomyślany jest jako kontynuacja rozważań dotyczących przestrzeni, wielowarstwowości krajobrazu, jago nieprzewidywalności i szeroko pojmowanym koloremw kompozycji muzycznej. Inspirowany jest także techniką timelapse obecną w fotografii krajobrazu czy astrofotografii. Struktura Ziemi, płyty tektoniczne, zjawiska atmosferyczne – te elementy wpływają na wielowarstwową budowę kompozycji.

 Andrzej Karałow jest kompozytorem, pianistą i pedagogiem. W sezonie artystycznym 2018/19 został objęty programem mentorskim London Philharmonic Young Composers Programme, podczas którego współpracował i skomponował utwór orkiestrowy Veins dla London Philharmonic Orchestra. Został on prawykonany w lipcu 2019 roku w Southbank Centre w Londynie pod dyrekcją Sir Jamesa MacMillana. Jest laureatem II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (wyróżnienie za utwór „Multicolour Horizon” na orkiestrę symfoniczną), Międzynarodowego Konkursu Operowego „Key to the Future” w Miskolcu na Węgrzech („Proficiency Prize” za najwyższą jakość artystyczną opery „Kepler” – główna nagroda została podzielona), IV Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 w Poznaniu (III nagroda za utwór „Psalm 16”). Jego utwór elektroakustyczny „Shipyard Chant” na klarnet basowy i taśmę ukazał się w albumie Electronic Masters vol. 3 wydanym nakładem amerykańskiej wytwórni Ablaze Records w ramach międzynarodowego naboru nagrań. Jego utwory wykonywane są̨ w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w Niemczech, USA, Kanadzie, Meksyku, Hiszpanii, Anglii, Australii, Rosji, Francji, Estonii, we Włoszech i na Węgrzech. Kompozytor jest także podagogiem i wykładowcą UMFC.

Piotr Sałajczyk zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Artysta został nominowany do Paszportów Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. Pianista uważany jest także za jednego z najwybitniejszych interpretatorów muzyki współczesnej. Prawykonał wiele dzieł, przede wszystkim kompozytorów polskich. Pianista jest także pedagogiem, prowadzi klasę fortepianu w Katowickiej Akademii Muzycznej.

Projekt, realizowany we współpracy z Arte Fundacją Kultury i Edukacji, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.